Strona główna

środa, 7 maja 2014

Mamy w sobie szympansa;-)

Szympans symbolizuje instynkt i pierwotną siłę. Każdy z nas ma, wg profesora Steve Peters`a, takiego szympansa w głowie. Mnie kojarzy się jego teoria z teorią na temat specjalizacji mózgu, czyli z podziałem na prawą i lewą półkulę. Szympans, to nasza prawa, emocjonalna półkula.
Prof. Steve Peters jest lekarzem psychiatrą z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w zawodzie. Posiada tytuł magistra matematyki, medycyny i edukacji medycznej. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu medycyny sportowej, edukacji oraz psychiatrii. Skuteczność opracowanych przez niego technik zarządzania umysłem została potwierdzona wyśmienitym występem najlepszych brytyjskich kolarzy na Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie, z których przywieźli łącznie czternaście medali, w tym osiem złotych. 
Emocjonalny Szympans to nieodłączna, niezwykle silna część ludzkiego mózgu, która przejmuje stery w sytuacjach stresowych. To żywioł, który nie drzemie, lecz głośno krzyczy i narzuca swoją wolę. Profesor Peters opisuje jak okiełznać ten żywioł. Szympans to instynkt, atawizm, ale można dzięki mozolnemu treningowi nauczyć się nad nim panować. Co proponuje autor książki? Proste, żyć w symbiozie z szympansem;-) Po resztę podpowiedzi odsyłam do źródła. Czytałam już wiele poradników opisujących mechanizmy działania ludzkiego mózgu, ale ten jest wyjątkowy. Napisany z dystansem, pełen komiksowych rysunków, konkretny i wesoły. Czyta się go z przyjemności. Kiedy tylko czuję zbliżający się konflikt, oczyma wyobraźni od razu widzę przed sobą dwa walczące o przetrwanie szympansy:-) Wierzcie mi, nie da się w takiej sytuacji kontynuować sprzeczki...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz